Tevredenheidsonderzoek
In november 2021 hebben we een tevredenheidonderzoek uitgezet. Hieronder
kunt u de resultaten van het onderzoek lezen.
Algemeen |
Doel van het onderzoek:
- Weten hoe de ouders, de leerlingen en de medewerkers de school ervaren en meten hoe tevreden zij zijn.
- Weten hoe de school scoort ten opzichte van de landelijke PO (primair onderwijs) cijfers (benchmark)
- Weten welke verbeterpunten ouders, leerlingen en medewerkers zien voor de Watermolen.
- Weten hoe de tevredenheid van de ouders sinds de vorige meting is ontwikkeld.
Leerlingen |
Het onderzoek is gehouden onder de leerlingen van groep 6,7 en 8 van de Watermolen. Uiteindelijk hebben 88 leerlingen de vragenlijst ingevuld. Dit is een percentage van 93%
Algemene tevredenheid
De Watermolen scoort nagenoeg gelijk aan de Benchmark.
De Watermolen | Benchmark |
8.1 | 8.2 |
Hier zijn leerlingen het meest tevreden over:
Thema | Aspect | Score |
Onderwijs | Leerzame digitale leermiddelen | 9.6 |
Voorzieningen | Mooie gymzaal | 9.3 |
Welbevinden | Leerkracht besteed aandacht aan PBS | 9.0 |
Hier zijn leerlingen het minst tevreden over:
Thema | Aspect | Score |
Onderwijs | Voel me rustig voor de toets | 6.6 |
Voorzieningen | Leuk schoolplein | 6.8 |
Praktische vaardigheden | Leren betrouwbare informatie te vinden op internet | 6.4 |
Ouders |
Het tevredenheidsonderzoek is gehouden onder alle ouders van De Watermolen. 74 ouders hebben de vragenlijst ingevuld, wat een respons oplevert van 46%.
Algemene tevredenheid
De Watermolen | Benchmark | 2019 |
7.5 | 7.6 | 6.3 |
Hier zijn ouders het meest tevreden over:
Thema | Score |
Kan met vragen altijd bij de leerkracht terecht. | 8.9 |
Duidelijke regels op school | 8.2 |
Goede lessen | 8.1 |
Hier zijn ouders het minst tevreden over:
Thema | Score |
Aandacht voor talenten van kinderen | 6.5 |
Voldoende aandacht voor leerlingen met problemen | 6.9 |
Medewerkers |
Het onderzoek is gehouden onder alle 21 medewerkers van de Watermolen. Uiteindelijk hebben 19 medewerkers de vragenlijs ingevuld, wat een respons oplevert van 90%.
De Watermolen | Benchmark | 2019 |
8.5 | 8.5 | 7.0 |
Hier zijn medewerkers het meest tevreden over:
Thema | Aspect | Score |
Samenwerking | Elkaar helpen wanneer dat nodig is. | 9.6 |
Samenwerking | Samenwerken binnen team | 9.6 |
Directie | Organiseert de school goed | 9.4 |
Hier zijn medewerkers het minst tevreden over:
Thema | Aspect | Score |
Werkbelasting | Toekomen aan voorbereiden werk | 5.3 |
College van bestuur | Zichtbaarheid op scholen | 5.5 |
Werkbelasting | Maatregelen bestuur verlagen werkbelasting. | 5.6 |
Vergelijking met de vorige meting |
Als we de resultaten vergelijken met de vorige meting (2019) zien we dat:
- Ouders op alle aspecten hoger hebben gescoord dan in 2019. Er zijn geen aspecten waarop de Watermolen lager scoort.
- Medewerkers op alle aspecten hoger scoren als het gaat om de professionele cultuur. Daarbij scoren ze dit aspect hoger dan de benchmark
De watermolen | Benchmark | 2019 |
8.2 | 7.8 | 5.6 |
Actiepunten schooljaar 2021-2022 |
Concreet maken van onderstaande actiepunten/SMART formuleren
Betrokkenen | Thema | Aspect | Voorlopige uitwerking |
Leerlingen | Praktische vaardigheden | Spreekbeurt geven of een presentatie houden | Bij de zaakvakken (wereldoriëntatie) spreekbeurten en presentaties inzetten. |
Ouders | Onderwijs | Aandacht voor talenten van kinderen | Het onderwijs uitdagender maken voor de leerlingen. |
Werknemers | Werkbelasting | Toekomen aan voorbereiden werk | Gesprek met het team – directie |
Leerlingen | Betrokkenheid leerlingen | Met de leerlingenraad in gesprek over de resultaten van het tevredenheidsonderzoek | Bespreken welke ideeën de leerlingen hebben. |
Actiepunten schooljaar 2022-2023 |
In het schooljaar 2022-2023 voeren we bovenstaande actiepunten uit. De actiepunten worden meegenomen in het jaarplan.